Onze werkwijze
Aanvragen Ambulante Begeleiding
De verschillende vormen van ambulante begeleiding kunnen op onderstaande wijze aangevraagd worden.
- AB (voor de individuele leerling) wordt aangevraagd via Kindkans.
- AB plus (voor meer dan de individuele leerling) wordt aangevaagd via het formulier Aanvraag AB plus.
- Diverse vormen van scholing worden aangevraagd via de aanmeldformulieren op de pagina Scholing.
Hieronder geven we uitleg over de verschillende vormen van ambulante begeleiding.
1. AB voor de individuele leering
Bij deze aanvraag is het indienen van een OPP niet nodig.
De school dient via Kindkans een aanvraag in voor ambulante begeleiding en formuleert een duidelijke hulpvraag. Daarbij worden relevante documenten toegevoegd, evenals het toestemmingsformulier van de ouders. Binnen twee weken neemt een ambulant begeleider via de mail of telefonisch contact op voor een gesprek.
De investering in ambulante begeleiding is gebaseerd op de volgende uren en kosten:
- eerste bezoek bij nieuw traject = 6 uur
- ieder volgend bezoek = 4 uur
- ieder bezoek is inclusief reiskosten, voorbereiding, verslaglegging en mailcontact
Na afronding van het traject ontvangt de school een factuur. De eerste 14 uur van dit traject worden bekostigd door de school, daarna zijn de kosten voor rekening van het samenwerkingsverband.
2. AB-plus
Alle ondersteuningsvragen die niet op het niveau van een individuele leerling liggen kunnen rechtstreeks worden ingediend via het formulier Aanvraag AB plus. Binnen 10 werkdagen ontvang je reactie op je mail.
De ambulant begeleider maakt naar aanleiding van het intakegesprek een offerte. Na goedkeuring van de offerte wordt het afgesproken traject uitgevoerd.
Na afloop van de begeleiding ontvangt de school een factuur voor de geleverde diensten.
3. Scholing
AB Randstad biedt verschillende workshops en trainingen aan. We proberen telkens in te spelen op vragen die op de werkvloer gesteld worden. Daar stemmen we ons scholingsaanbod op af.
Ons scholingsaanbod is te vinden op de pagina Scholing. Via deze pagina kan je doorklikken naar de verschillende aanmeldformulieren. Nadat je een aanvraag formulier hebt ingevuld wordt er binnen 10 werkdagen contact met je opgenomen.
Na afloop van de scholing ontvangt de school een factuur voor de geleverde diensten.
Afzeggen AB afspraak
Het kan uiteraard voorkomen dat door onvoorziene omstandigheden een AB afspraak niet door kan gaan. We verzoeken je dit minstens een week van tevoren door te geven aan de ambulant begeleider.
Ambulante begeleiding en ouders
Ambulante begeleiding richt zich op de ondersteuning van de groepsleerkracht. Het is wel van belang om de ouders van de leerling vanaf het eerste moment bij het proces te betrekken. Zij ondertekenen het toestemmingsformulier en worden door de school geïnformeerd over de wijze van begeleiding, de duur en het moment van evaluatie.
Afronding en evaluatie
De school evalueert de ambulante begeleiding aan het eind van het begeleidingstraject door middel van het invullen van het evaluatieformulier.
Als blijkt dat de school niet aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling kan voldoen en plaatsing in het SBO of het SO toch noodzakelijk is, vraagt de school in samenspraak met de ouders een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan.
Voortzetting ambulante begeleiding volgend schooljaar
Wanneer bij het einde van het schooljaar voortzetten van ambulante begeleiding gewenst is, vraagt de school via Kindkans verlenging van ambulante begeleiding aan. Hierdoor kan het verbruik van ambulante begeleiding gemonitord worden.
Klachtenprocedure
AB-Randstad streeft naar een open relatie en goede communicatie met alle betrokkenen. Verwachtingen en verantwoordelijkheden worden aan het begin van het begeleidingstraject zoveel als mogelijk besproken. Tijdens een traject is het belangrijk om elkaar regelmatig van feedback te voorzien.
Mocht het voorkomen dat een conflict ontstaat over het functioneren van de ambulant begeleider en de betrokkenen niet met elkaar tot een oplossing kunnen komen, dan kun je contact opnemen met de coördinator van de AB-dienst, Leendert de Bruijn.