KlasLeerlingen

Groeps AB

Ik heb deze groep van mijn collega overgenomen, maar het is al vanaf de kleuterperiode een ‘moeilijke groep’. De leerlingen reageren sterk op elkaar en zijn moeilijk corrigeerbaar. Hoe maak ik er een positieve groep van, met oog voor elkaar en een werkbaar klassenklimaat? 

Help! Ik heb voor het eerst een combinatiegroep met bovendien nog een aantal leerlingen die extra zorg nodig hebben. Hoe organiseer ik het zo, dat alle leerlingen voldoende aandacht krijgen en er bovendien een hechte groep ontstaat? 

Groeps-AB richt zich op het reguleren van de groepsdynamiek. Dit kan zowel preventief als curatief ingezet worden. Deze trajecten zijn het meest effectief aan het begin van het schooljaar, omdat het dan aansluit bij het proces van groepsvorming. Eventueel kan een groepstraject ook na de kerstvakantie gestart worden of nadat er een verandering in de groepssamenstelling heeft plaatsgevonden. 

ab-plus-groeps-ab

Wat kunnen wij bieden? 

Koersvast op reis - het avontuur van groepsvorming (teamtraining)

Bij de start van het cursusjaar zetten we preventief in op een teamtraining groepsdynamiek. In 4 bijeenkomsten van een uur bespreken we wekelijks de groepsdynamiek. In welke fase bevinden we ons nu en wat is dan nu de juiste aanpak? Hiermee bouw je preventief aan een positieve groep. Daar heb je de rest van het jaar profijt van! Tussentijdse consultaties zijn onderdeel van het aanbod. Aanvragen van een training op je eigen school kan hier. 

Ontwikkelen positief groepsklimaat (observaties en gesprekken) 

De begeleiding krijgt vorm aan de hand van een observatie in de groep en gesprek met de leerkracht. Naar aanleiding van de specifieke onderwijsbehoeften van de groep en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht zal er een plan van aanpak worden opgesteld. Onderdelen van SVIB of Kijken met Kinderen kunnen ingezet worden in dit traject. 

SVIB (opnames en gesprekken) 

Om de interactie tussen déze groep en déze leerkracht goed op elkaar af te stemmen kan School Video Interactie Begeleiding een mooi instrument zijn. Klik hier voor meer informatie over dit aanbod. 

 

Kijken met Kinderen (video-opnames en groepsgesprekken) 

Een specifieke vorm van groepsbegeleiding is Kijken met Kinderen. Hierbij wordt video-coaching met de groep ingezet. Na een intakegesprek met de leerkracht en intern begeleider houdt de ambulant begeleider een intakegesprek met de groep. Vervolgens wordt er drie keer gefilmd. De opnames worden met de groep nabesproken. Hierbij ligt de focus op wat goed gaat en worden de leerlingen verantwoordelijk voor hun gedrag. Het traject wordt zowel met de groep als de leerkracht en intern begeleider geëvalueerd. 

De Ringaanpak (observatie, groepsgesprekken, gesprekken leerkracht) 

De Ringaanpak is in de kern een curatieve interventie voor een onveilige groep. Een onveilige groep kenmerkt zich door onderlinge strijd, beperkte verantwoordelijkheid, weinig harmonie en gedragingen als pesten, roddelen, brutaal gedrag, weigeren of ruzie maken. 

De Ringaanpak bestaat uit aantal stappen die in ongeveer 8 sessies met de leerkracht en de groep worden doorlopen.  

  

Alle vormen van groeps-AB kunnen hier worden aangevraagd of via het contactformulier